Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu prawego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu
Menu wysuwane
Treść główna
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej” 

Zabezpieczenie przed robotami. Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

Pola oznaczone * są wymagane.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

Artykuł

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. Podwale 2, 78-300 Świdwin

www.swidwin.mopsinfo.pl

tel. 094 36 538 35
kierownik Anna Zdunek

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Świdwinie jest jednostką gminy realizującą zadania z tytułu pomocy społecznej określone w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.

Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą gmina realizuje zadania własne oraz zadania zlecone przez administrację rządową.

Do zadań własnych należy m. in.:

  • sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej
  • udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie posiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia
  • przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego
  • opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowanie bezpośredniej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem
  • praca socjalna
  • organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych
  • tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną
  • dożywianie dzieci
  • sprawienie pogrzebu
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych
  • prowadzenie ośrodków wsparcia

Powyższe zadania są realizowane w oparciu o własne środki finansowe gminy.

Do zadań zleconych m. in. należy:

  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych
  • opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia
  • organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną
  • prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznym

Środki na realizację w/w zadań pochodzą z budżetu państwa.

Zadania pomocy społecznej Ośrodek realizuje poprzez przyznawanie, wypłacanie lub wydawanie świadczeń pieniężnych lub rzeczowych, sprawowanie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania podopiecznych oraz prowadzenie Dziennego Domu Pomocy Społecznej i Środowiskowego Domu Samopomocy.

Świadczenia pieniężne realizowane są w formie zasiłków stałych (zadania zlecone) oraz zasiłków okresowych i celowych (zadania własne). Zasiłki celowe przyznawane są głównie na zakup żywności i lekarstw. Świadczenia w formie rzeczowej przyznawane są w postaci posiłków, paczek żywnościowych oraz opału.

W Dziennym Domu Pomocy Społecznej funkcjonuje stołówka, w której przygotowywanych jest i wydawanych dziennie około 350 posiłków.

U osób obłożnie chorych, lub w podeszłym wieku, które wymagają opieki ze strony innych osób sprawowane są usługi opiekuńcze. Opiekunki sprawują opiekę w 45 środowiskach.

W strukturach Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej funkcjonuje Środowiskowy Dom Samopomocy dla osób z zburzeniami psychicznymi. Obecnie Dom dysponuje 40 miejscami. W Środowiskowym Domu prowadzone są zajęcia terapeutyczne mające na celu przygotowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie do funkcjonowania w społeczności gminnej.

W ciągu roku z różnych form świadczeń z tytułu pomocy społecznej korzysta przeciętnie 950 osób z terenu miasta, miesięcznie wydawanych jest około 1.000 decyzji w sprawach pomocy społecznej.

Oprócz działań związanych ze świadczeniami z tytułu pomocy społecznej, Ośrodek prowadzi również całość spraw związanych z wypłacaniem i przyznawaniem dodatków mieszkaniowych oraz świadczeń rodzinnych.

Dodatki mieszkaniowe są wypłacane na podstawie ustawy z dnia z dnia 21 czerwca 2001r.o dodatkach mieszkaniowych. Miesięcznie Ośrodek wypłaca około 800 dodatków mieszkaniowych. Świadczenia rodzinne są wypłacane na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych. W ramach świadczeń rodzinnych wypłacane są zasiłki rodzinne i dodatki do zasiłków rodzinnych oraz świadczenie pielęgnacyjne i zasiłek pielęgnacyjny. Miesięcznie Ośrodek wypłaca przeciętnie 2.500 świadczeń rodzinnych.

UM Świdwin
Dane kontaktowe
Urząd Miasta Świdwin
Plac Konstytucji 3 Maja 1, 78-300 Świdwin, pow. świdwiński, woj. zachodniopomorskie
tel.: 94 365 20 11 (12, 13, 14), fax: 94 365 22 83, email: ratusz@swidwin.pl
NIP: 6722003749, Regon: 330920825,
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.